02 april 2013

Blåbær Stout - Mesterværk fra Det Lille Bryggeri

Det Lille Bryggeri er et af mine yndlings bryggerier. Jeg synes at det er imponerende at de på et ganske lille anlæg, kan sprøjte så mange forskellige gode øl ud. Et stort cadeau herfra til René Hansen og familien. Jeg købte Blåbær Stout i deres lille ølforretning Roskilde Øl.

Blåbær Stout er en flot kaffesort Imperial Stout på 9,3%, med et cremet lysebrunt skum. Til 400
Blåbær Stout
Det Lille Bryggeri
liter Stout er der er brugt 56 Kg blåbær, hvilket har kogt med i 60 minuter, og til gæringen er der yderligere tilsat 25 liter blåbær sirup.
Jeg synes at aromaen er virkeligt god, men selvom øllen dufter dejligt af bær, ville jeg aldrig have gættet at det var blåbær, for der er ikke den syrlighed som jeg normalt forbinder med dem. Der  er en god sødme fra siruppen, duft af malt, brændt malt, og en fin bitterhed i baggrunden.
Smagen er dejligt kraftig, med en god stor mundfylde, og en fin bitterhed, som med sin IBU på 44,6 jo ellers ikke er specielt stor for en Imperial Stout. Der er en brændt smag, smag af malt, sirup, og en god balanceret sødme.  Der er meget smag af bær, men det er balanceret af sødmen og en god bitterhed, så det ender som en utroligt god Stout, med en ekstra kraftig smag og fylde, og en lang smagfuld eftersmag, som har en fornuftig bitterhed og lidt smag af lakrids og bær.
Jeg er ikke specielt vild med blåbær, men her fungerer det altså rigtigt godt. Efter min mening også bedre end i de lambics mv. som laves med blåbær. Jeg gav samlet Blåbær Stout en karakter på 9,5 ud af 10.

Jeg synes at det var rigtig godt, at Det Lille Bryggeri havde en kandidat med i finale afstemningen om Årets Ølnyhed, og håber meget at det ikke er sidste gang.
På mandag d. 8, april har Ølentusiasterne i Roskilde ølsmagning med Det Lille Bryggeri. Det foregår på Bjergtrolden, og jeg vil da anbefale alle som har mulighed for det, at dukke op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar